آدرس ما

  • گروه ساختمانی رویال
نحوه قیمت گذاری میلگرد

نحوه قیمت گذاری میلگرد + عوامل موثر بر قیمت آن

اگر از فعالان حوزه فولاد هستید، احتمالا دو نکته برای شما اهمیت بیشتری دارد؛ یکی مسئله قیمت روز میلگرد، تیرآهن و … و مورد دوم، شیوه قیمت گذاری و عوامل موثر بر آن. قیمت گذاری مقاطع فولادی همچون میلگرد یا تیرآهن بر اساس عوامل مختلف صورت می گیرد. در این مسیر، از فرمول هایی استفاده می شود تا نحوه قیمت گذاری میلگرد با دقت بیشتری انجام شود.

در ادامه این مقاله، قصد داریم تا نحوه قیمت گذاری میلگرد را بررسی کنیم. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این مورد نیاز دارید، مطالعه بخش های پیش رو برای شما مفید خواهد بود.

چه عواملی در قیمت گذاری میلگرد موثر است؟

به دلیل اهمیت و نقشی که میلگرد در اجرای پروژه های عمرانی مختلف دارد، قیمت آن برای مجریان و سازندگان بنا مهم است. به طور کلی، نرخ این محصول تحت تاثیر چند عامل اساسی تغییر می کند:

نرخ مواد اولیه

اولین چیزی که در فرایند قیمت گذاری میلگرد در نظر گرفته می شود، قیمت مواد اولیه است. برای تولید میلگرد، فرایندی طی می شود که سنگ آهن را به شمش و در آخر، میلگرد تولید می شود. بر این اساس، قیمت تمام شده استخراج و تولید موادی که در فرایند تولید میلگرد کاربرد دارند، در تعیین نرخ محصول نهایی موثر است. به طور کلی، در نحوه قیمت گذاری میلگرد از قیمت شمش به این صورت استفاده می شود:

قیمت میلگرد= قیمت شمش فولادی + 11% (هزینه نورد) + 9% (مالیات)

قیمت شمش فولادی معمولا از طریق منابعی مثل نرخ کدال خوزستان گرفته می شود. همچنین برای تعیین نرخ شمش در بازار داخلی، از فرمول «قیمت شمش بازار داخلی = قیمت شمش صادراتی اتحادیه CIS * نرخ ارز نیمایی * 80%» نیز استفاده می شود.

منظور از CIS کشورهای مشترک المنافعی هستند که از جمهوری شوروی سابق استقلال یافتند.

وزن میلگرد خریداری شده

در فرایند قیمت گذاری میلگرد و بار خریداری شده، باید وزن محصول را محاسبه کرد.

علاوه بر آن، استفاده از جدول اشتال هم می تواند مفید باشد. در این جدول، وزن استاندارد یک متر میلگرد ذکر شده که با ضرب آن در عدد 12، به وزن هر شاخه میلگرد در سایزهای مختلف می رسیم. در نهایت، به کمک فرمول ساده زیر، می توانید قیمت بار میلگرد را محاسبه کنید:

قیمت میلگرد= وزن یک متر میلگرد (طبق جدول اشتال) * 12 (طول یک شاخه میلگرد) * قیمت هر کیلو میلگرد

البته این نکته را در نظر داشته باشید که وزن هر شاخه میلگرد تولیدشده توسط کارخانه های مختلف کمی تفاوت دارد. پس برای محاسبه صحیح تر و قیمت گذاری میلگرد دقیق، باید وزن میلگرد کارخانه مد نظر را استفاده کنید.

قیمت دلار

برای قیمت گذاری میلگرد، دلار به عنوان یکی از مهم ترین عوامل شناخته می شود. به همین دلیل است که در جریان نوسانات ارزی، قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی هم تغییر می کند. معمولا با افزایش قیمت دلار، نرخ مقاطع فولادی هم بالا می رود. در مقابل، در صورت کاهش نرخ ارز، می تواند به ارزان تر شدن محصولات صنعت فولاد منجر شود.

قیمت گذاری محصول در بازارهای جهانی

عامل دیگری که بر قیمت گذاری میلگرد موثر است، نرخ ها در بازار جهانی است. این موضوع در بحث صادرات میلگرد اهمیت بیشتری دارد. با توجه به کاهش ارزش پول ملی در سال های اخیر، قیمت میلگرد صادراتی ایران در بازارهای جهانی کاهش یافته است. این موضوع، خرید میلگرد صادراتی ایران را جذاب تر کرده است.

میزان عرضه و تقاضا

یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت‌گذاری میلگرد، میزان عرضه و تقاضا است. کاهش تقاضا یا افزایش عرضه می تواند موجب کاهش قیمت شود. در مقابل، افزایش تقاضا یا کاهش عرضه، قیمت محصول را بالاتر می برد.

تاثیر نوع میلگرد در قیمت میلگرد

مورد دیگری که در قیمت گذاری میلگرد اثر دارد، نوع محصول و استاندارد و گرید آن است. میلگرد در سایزها و گریدهای مختلف (A1 تا A4) تولید و به بازار عرضه می شود. در این بین، محصولی مثل میلگرد سایز 14 یا 16 گرید A3 به دلیل کاربرد و تقاضای بالا، قیمت بیشتری نسبت به نمونه های مشابه دارد.

به همین دلیل، توصیه می شود در زمان خرید، حتما بهترین نوع میلگرد را متناسب با کار خود خریداری کنید تا در هزینه های پرداختی صرفه جویی شود.

قیمت میلگرد در بورس

یکی از راه های خرید میلگرد، تهیه محصول از بورس کالا است. این کار شرایط و مراحل خاص خود را دارد. اما عرضه محصول در بورس کالا چه تاثیری بر قیمت گذاری میلگرد دارد؟

قیمت پایه محصولی که در بورس کالا عرضه شده، به طور مستقیم توسط تولیدکننده مشخص می شود. بنابراین، افزایش یا کاهش هزینه های تولید می تواند قیمت محصول عرضه شده در بورس را تغییر دهد. از آن جایی که بخشی از میلگرد بازار از طریق بورس کالا تامین می شود، در نتیجه نرخ های ذکر شده نقش مهمی در قیمت گذاری میلگرد خواهند داشت.

در مجموع، در این مقاله در مورد نحوه قیمت گذاری میلگرد صحبت کردیم. در این فرایند، عوامل مختلفی دخالت دارد که مهم ترین موارد آن را بررسی کردیم. امیدواریم نکات ارائه شده برای شما مفید باشد. اما اگر همچنان سوالی در این مورد دارید، می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا توسط کارشناسان گروه ساختمانی رویال پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید