آدرس ما

  • گروه ساختمانی رویال

میزان تورم مسکن – تورم بالای 100 درصدی در جنوب کشور

میزان تورم مسکن

یکی از پیچ های تورمی در بخش مسکن در سال 1402 در بهار این سال به ثبت رسید.

مرکز آمار ایران برای اولین بار، نوسانات قیمتی مسکن را به تفکیک استان های مختلف منتشر که نکات جالب توجهی داشت.

تورم 40 تا 60 درصد

طبق آمار بدست آمده، در بهار 1402 هیچ استانی نبوده که تورم پایین تر از 40 درصد داشته باشد.

استان های: خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان غربی، اصفهان، خوزستان و ایلام 8 استانی هستند که از 40 تا 60 درصد تورم را به ثبت رسانده اند.

نکته جالب این است که 3 استان نوار شمالی کشور تورم پایین تری را نسبت به بقیه استان ها تجربه کرده اند و حداقل داده های مرکز آمار این نکته که گفته میشود: در این مدت میزان مهاجرت به استان های شمالی کشور زیاد بوده را تایید نمیکند.

نکته دیگر این است که دو استان اصفهان و خراسان رضوی که 2 کلان شهر ایران در آنها قرار دارد هم جزو استان هایی هستند که تورم پایینی را در بخش مسکن داشته اند.

60 تا 80 درصد

و اما می رسیم به استان هایی که تورم بالای 60 درصد و پایین تر از 80 درصد را به ثبت رسانده اند.

طبق آمار، کشور عزیز ما دارای 9 استان با تورم بین 60 تا 80 درصد می باشد. نکته جالب این است که قیمت مسکن در استان های هم جوار غربی یکسان حرکت کرده و فقط 1 استان در شمال شرقی کشور وجود دارد که 60 تا 80 درصد تورم داشته و هم سو و هم جهت با استان های نیمه شمال غربی کشور حرکت کرده.

استان های: خراسان شمالی، قم، مرکزی، همدان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، اردبیل و آذربایجان شرقی تورمی بین 60 تا 80 درصد را به ثبت رسانده اند.

تورم 80 تا 100 درصد

اما اکنون می رسیم به استان هایی که تورم های بالایی را به ثبت رسانده اند. چهار استان: سمنان، فارس، البرز و زنجان

دو نکته اینجا جالب است: اول اینکه دو استان همسایه تهران یعنی سمنان و البرز دارای تورم بالای 80 و پایین تر از 100 درصد هستند

دومین نکته این است که استان زنجان تنها استانی بوده که در بین همسایه های خود تورم خیلی بیشتری را به ثبت رسانده.

تورم بالای 100 درصد

سه استان: تهران، هرمزگان و بوشهر بیشترین میزان تورم را در بخش مسکن در میان دیگر استان های ایران را داشته اند و شاید کمتر کسی فکر میکرد که 2 استان جنوبی هرمزگان و بوشهر، هم سو و هم جهت با تهران، در بخش مسکن بیش از 100 درصد رشد داشته باشند.

کلام آخر

طبق داده های مرکز آمار، 24 استان نوسانات قیمتی خود را منتشر کرده اند و ما داده های مسکنی 7 استان را نداریم

استان های: لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان 7 استانی هستند که هیچ آماری از وضعیت بازار مسکنشان در گزارش مرکز آمار ایران منتشر نشده.

دیدگاهتان را بنویسید