با مـا در تماس باشید

025-32057

با مـا در تماس باشید

025-32057

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

در این مقاله میخواهیم درباره جواب این سوال که چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد صحبت کنیم.

رنگ‌ها می‌توانند بر احساس مشتری در هنگام نگاه کردن به هویت بصری یک برند تأثیرگذار باشد و باعث شود در بین گروه بزرگی از برندها به یادماندنی باشد.

چه طراح باشید و چه صاحب یک کسب‌وکار، دانستن معانی رنگ و نمادها مفید است تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. اگر رنگی را به معنای “آرامش” برای لوگوی تجاری یک کسب‌وکار با موضوع ورزش‌های سخت و شدید انتخاب کنید، ممکن است پیام اشتباهی را به مخاطب خودالقا کنید.

چگونه از روانشناسی رنگ ‌ها در تبلیغات و بازاریابی استفاده کنیم؟

مغز ما از رنگ‌ها برای شناسایی ویژگی‌های محصولات و برندهای تولید کننده محصولات استفاده می‌کند. به همین دلیل است که رنگ زرد فسفری برای کامپیوتر مناسب ولی برای کاپ‌کیک تهوع‌آور است. به طور خلاصه می‌توان گفت که این تصورات ذهنی همان روان‌شناسی رنگ‌ها در کار است. در این‌جا راهنمایی کاملی راجع به نحوه استفاده از رنگ‌ها در تبلیغات و بازاریابی ارائه شده است.

ارتباطاتی که مغزهای ما با رنگ‌های خاصی برقرار می‌کند راه‌حل مناسبی برای ایجاد ارتباط میان بازاریابی مواد مختلف و مخاطبان هدف آن‌هاست. اگر به دقت رنگ‌های مورد استفاده در تبلیغات صنعت خود را بررسی کنید متوجه خواهید شد که رنگ‌های یکسانی به طور مکرر ظاهر می‌شوند. این مشاهده اتفاقی و این رنگ‌ها مورد علاقه رقیبان شما نیست! مطابق روانشناسی رنگ این رنگ‌ها موجب ارتباط نیازها و انتظارات مخاطبان شما با برند صنعتتان می‌شود.

انتخاب رنگ ایده‌آل برای بازاریابی و تبلیغات تا حدودی بر اساس زیبایی شناسی، آزمودن و علمی است. البته تأثیر این سه مورد بیشتر از آن چیزی است که متوجه شوید. روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی آن‌چیزی است که به بررسی آن خواهیم پرداخت تا به شما برای بهتر و موثرتر رساندن پیامتان کمک کنیم.

روانشناسی رنگ ‌ها چگونه با خریداران در ارتباط است؟

اهمیت رنگ‌ها در بازاریابی و تبلیغات واضح است اما چالش اصلی مربوط به روان‌شناسی رنگ‌ هایی است که به شما کمک کند با خریداران صحبت کنید. ممکن است اصول اولیه روان‌شناسی رنگ‌ مانند قرمز=شور و شوق و سفید=پاکیزگی را بدانید، اما این آگاهی تنها آغاز راه پیچیده‌ای است که تأثیر رنگ بر نحوه تفکر و احساس خریدار نسبت به یک محصول را نشان می‌دهد.

تأثیر روانشناسی رنگ ­ها بر بازاریابی و تبلیغات چیست؟

رنگ‌ها بر خریداران تأثیر می­گذارند و هر رنگ فهرستی خاصی از ویژگی­ها را دارد که می­‌توانید از آن برای انواع بازاریابی مثل بازاریابی محتوا، چیدن استراتژی محتوا و تبلیغ محصولات خود بهره بگیرید. در این­ بخش روانشناسی رنگ­ ها را مورد به مورد بررسی می‌­کنیم تا بهترین گزینه با توجه به شرایط خود و اهداف بازاریابی و تبلیغات خود را انتخاب کنید.

آبی

معمولاً آبی به عنوان یک رنگ مردانه شناخته می‌­شود ولی این تمام چیزی نیست که راجع به آبی احساس ­شود. برخی دیگر از معنی‌های روانشناسی رنگ آبی عبارتند از:

  • آرامش
  • آسایش
  • طراوت
  • پایداری
  • مسئولیت پذیری
  • صلح
  • استراحت
  • ناراحتی

آبی رنگ محبوبی برای بانک­‌هاست زیرا حس قدرت و ثبات را منتقل کرده و برای انتظار مشتریان راجع به حفاظت از پولشان ارزش قائل است. استودیوی یوگا از رنگ آبی در تابلوهای خود استفاده می­‌کند تا حس آسایش را به بازدیدکنندگان منتقل کند. یک برند حفاظتی مانند کلاه و عینک ایمنی از آبی برای بیان اعتماد خریداران به برند برای حفاظت از آن­ها بهره می­‌گیرد.

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

سبز

سبز رنگ سردی برای برندهای آرام، بالغ و حرفه‌­ای است. در واقع این رنگ به عنوان کاهش‌دهنده‌ی فشار خون و ضربان قلب شناخته ‌شده است.. برخی دیگر از معنی‌های روانشناسی رنگ سبز عبارتند از:

  • امور مالی
  • محیط زیست
  • سلامت
  • خوش شانسی
  • رشد
  • ثروت
  • توازن
  • تعادل
  • تسکین
  • بازسازی

سبز به بسیاری از مردم علامت بازیافت را یادآوری می‌­کند که آن را بهترین انتخاب برای برندهایی می­‌کند که قصد دارند خود را دوستدار محیط زیست یا ارگانیک معرفی کنند. این رنگ انتخاب خوبی برای چشمه‌های آب گرم و مرکزهای درمانی است زیرا بر تسکین و تجدید روحیه مشتریان تاکید دارد.

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

بنفش

بنفش، رنگ افسانه­‌ای، مرموز و احساسی است. رنگی است که در طبیعت فراوان نیست. برخی دیگر از معنی‌های روانشناسی رنگ بنفش عبارتند از:

  • خانواده­ی سلطنتی
  • لوکس بودن
  • فتنه­گری
  • شعبده بازی
  • رمز و راز
  • افتخار نظامی
  • ثروت
  • خیال پردازی
  • معنویت

این معانی بر اساس تجارت شما می­توانند تغییر کنند.

یک موسسه برنامه‌­ریزی مالی را در نظر بگیرید که به طور ویژه در ارتباط با آسیب دیدگان جنگی و خانواده­هایشان است تا شرایطی اقتصادی آن­ها را مدیریت کند. بروشور بنفش ثروت و تجمل را همراه با قلب بنفش به ذهن خوانندگان می‌­آورد.

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

قرمز

قرمز رنگی جذاب، پر جنب و جوش و گرم است که معمولاً معانی زیر را تداعی می­‌کند:

  • شور و اشتیاق
  • انرژی زیاد
  • عشق
  • گرمی
  • آتش
  • جنگ
  • خشم
  • خطر
  • اعتماد به نفس

یک سرویس دوست­یابی که قرار با افراد ناشناخته را تنظیم می­‌کند می­تواند از رنگ قرمز در صفحه­ وب­گاه خود استفاده کند تا بر خدمات جذاب، وسوسه انگیز و مختص افراد جسور تاکید کند. مشخص شده است که قرمز سوخت و ساز و فشار خون بینندگان را افزایش می‌­دهد که انتخاب مناسبی برای رستوران­‌دارها به نظر می­رسد زیرا اشتهای مشتریان را افزایش می­‌دهد.

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

نارنجی

نارنجی رنگی صمیمی و شاد است که چند صفت مشترک مانند گرمی و انرژی زیاد با قرمز دارد. سایر معانی که رنگ نارنجی تداعی می‌­کند عبارتند از:

  • جوانی
  • توان مالی
  • سرزندگی
  • صمیمیت
  • شوخ طبعی
  • تغییرات فصلی (خصوصاً تابستان به پاییز)

نارنجی رنگی است که می­توانید برای ترامپولین کودک خود از آن استفاده کنید زیرا آن­ها را پر جنب و جوش و پرانرژی می­‌کند. این رنگ انتخاب فوق­العاده‌­ای برای برندهای زیبایی است نشان­گر مفید بودن محصولات برند برای همه­ افراد است.

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

زرد

مشتریانی که با زرد در ارتباط هستند احساس خوش­بینی و استطاعت مالی دارند. این رنگ مزیت روشن و چشمگیر بودن را دارد. برخی از معانی تداعی­گر این رنگ عبارتند از:

  • انرژی
  • شادی
  • خطر
  • جوانی
  • بازیگوشی
  • شادی
  • گرمی

توجه کنید که این معانی مانند سایر رنگ­ها نیست و حسی مشابه آن­ها را منتقل نمی­کند.

خطراتی مانند آتش و جنگ که با زرد و در ترکیب با قرمز نشان داده شوند از همان ابتدا جنبه­ منفی دارند. اما گاهی اوقات این تداعی معنی دقیقاً همان چیزی است که برندهایی مانند ابزارهای قدرت می­‌خواهند تا اعلام کنند که «با احتیاط حمل شود».

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

صورتی

صورتی رنگ کنایه آمیزی است. نزدیک این رنگ نشوید: نسبت به رنگ آبی که برای پسرهاست، صورتی بیشتر به دختران تعلق دارد و تنها در موارد خاصی آقایان مجاز به استفاده از آن هستند. این رنگ بیشتر پیوند با جنسیت دارد اما برخی از معانی رنگ صورتی در دنیای تبلیغات و بازاریابی را برای شما شرح خواهیم داد. صورتی می‌تواند نشان­گر موارد زیر باشد:

  • سرگرمی
  • دخترانه بودن
  • شادکامی
  • شیرینی
  • ظرافت
  • عشق
  • آرامش

صورتی رنگ محبوبی برای شیرینی فروشی­‌هاست زیرا رنگ شیرین و گرمی مانند تمام شیرینی­‌هایی است که می‌فروشند. این رنگ مخصوص برندهای زنانه­ای مانند ارائه دهندگان حفاظت شخصی است که از صورتی پررنگ در تبلیغات خود استفاده می­‌کنند تا نشان دهند که زنان می‌­توانند قدرتمند باشند و از خود محافظت کنند.

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

طوسی

طوسی نشان­گر حرفه­‌ای بودن و فعالیت است. ممکن است احساس خسته کننده بودن را نسبت به طوسی داشته باشید که در بسیاری از موارد این­گونه است. اما طوسی نمی­تواند نشان­گر خسته کننده بودن باشد. با استراتژی مناسب بازاریابی طوسی می­‌تواند نشان گر معانی زیر باشد:

  • خنثی
  • حرفه‌­ای بودن
  • کارآمد بودن
  • رسمی بودن
  • شرکت­‌های بزرگ حقوقی

تمامی این موارد عواملی هستند که یک سرویس حقوقی می­‌خواهد بر آن­ها تاکید کند. طوسی می‌­تواند دوری برند شما از دودویی بودن را نشان دهد. به این معنا که قابل استفاده برای سایت­‌هایی مانند فروش لباس­های کودکانه است که خود را از دریای صورتی و آبی جدا کرده است.

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

سیاه

سیاه از نظر فنی به معنای نبود رنگ است اما به معنای قدرت نیز هست. در این­جا برخی از تداعی معانی مشکی آورده شده است:

  • لوکس بودن
  • عرفان
  • قدرت
  • تشریفات
  • ظرافت
  • تاریکی
  • رمز و راز
  • تمایلات جنسی
  • کنترل
  • اسرارآمیز بودن

مشکی تقریباً سرد و مدرن است اما اگر به درستی از آن استفاده نکنید ظاهر زشتی خواهد داشت. این رنگ برای برخی از برندها مانند سمپاش‌­ها، شمع‌­ها و سایر محصولات خوشبو کننده به شدت نامناسب است. مشکی به معنای قدرت است که انتخاب خوبی برای باشگاه‌­هایی است که اعضای خود را به چالش می‌­کشند.

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

سفید

سفید یک رنگ خالی است. تازه، جدید و نعنایی است که معانی زیر را تداعی می­‌کند:

  • پاکیزگی
  • خلوص
  • خالی بودن
  • سادگی
  • جوانی
  • افتخار
  • صلح
  • بی­حسی
  • سردی

سفید رنگ دیری است که معنی «منفی» را می­‌تواند به مثبت تبدیل کند. از آن­جا که سفید سردترین رنگ است برف و قطب شمال را برای ما یادآور می­‌شود. سفید رنگ مناسبی برای بستنی­ فروشی‌­هاست که بر رهایی از گرمای روز تاکید دارد.

 

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

قهوه‌­ای

قهوه­‌ای رنگی است که می­‌توانید به آن اعتماد کنید. قهوه‌­ای پشتیبان شماست و با گذشت سال­‌ها نیز همچنان برقرار است. UPS از این رنگ برای بسته بندی استفاده کرده است تا نشان دهد به شما قول می‌­دهد که بسته را به سلامت به مقصد برساند. قهوه­‌ای در تبلیغات و بازاریابی به این معناست:

  • قابل اعتماد بودن
  • قدیمی بودن
  • خاکی بودن
  • مردانه بودن
  • طبیعی
  • قابل اعتماد
  • گرم

قهوه‌­ای احساس کثیف بودن دارد که آن را به انتخاب نامناسبی برای هتل­‌ها تبدیل می­‌کند. اما برای یک مغازه­ عرضه کننده­ وسایل باغبانی یا مارک مالچ چطور؟

چگونه رنگ در تبلیغات و بازاریابی تاثیر می گذارد

چرا روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی و تبلیغات مهم هستند؟

رنگ‌ها می‌توانند باعث شوند محصولی بهتر از محصولی دیگر به نظر آید. برای مثال رنگ باعث می‌شود محصولی تازه‌تر، دارویی موثرتر، نوشیدنی خنک‌تر و … به نظر آید. به همین دلیل برندها برای فروش بیشتر و ماندگار شدن در ذهن مشتری به روانشناسی رنگ در تبلیغات توجه بسیاری دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید